Pierwszy dzień testów jednostki ED250 Pendolino należącej do PKP Intercity na czeskich torach zakończył się incydentem. Podczas manewrów na stacji Studénka pociąg przejechał sygnał „Stój” i rozpruł rozjazd.
Pendolino (jednostka ED250-001) PKP Intercity jest obecnie na testach w Czechach, gdzie wspólnie z Kolejami Czeskimi (České dráhy) prowadzone są testy w zakresie interoperacyjności.
Dzisiaj (20 października) w godzinach popołudniowych podczas manewrów na stacji Studénka pociąg przejechał semafor wskazujący sygnał „Stój” i rozpruł rozjazd, co doprowadziło do wstrzymania ruchu pociągów przez stację na kilka godzin.
Jak podało czeskie Drážní inspekce Pendolino naruszyło przebieg trasy pociągu pośpiesznego jadącego z Ostrawy do Veřovic. „Ponieważ ten pociąg pośpieszny był wyposażony w system ETCS, został automatycznie zatrzymany. Oba składy zatrzymały się w odległości 112 metrów od siebie” – poinformowano.
Jak podaje portal zdopravy.cz trwa ustalanie okoliczności i badanie przyczyn incydentu. Sprawę bada czeska Inspekcja Kolejowa, co potwierdził jej główny inspektor Jan Kučera.
Jazdy testowe w Czechach
odbywają się od poniedziałku do środy (20-22 października br.). Została do nich wytypowana jednostka ED250-001. Dłuższe ćwiczenia operacyjne na czeskiej infrastrukturze kolejowej planowane są w pierwszym kwartale 2026 roku.
Pociągi Pendolino, które kursują w barwach PKP Intercity, mają homologację, która umożliwia prowadzenie połączeń międzynarodowych do Austrii, Czech i Niemiec. Jednostka ED250 uzyskała homologację na terenie Czech w listopadzie 2022 roku. Skład może tam poruszać się z prędkością do 160 km/h, korzystając z dwóch systemów zasilania – 25 kV AC 50 Hz oraz 3 kV DC.